The-Iceman-back-in-New-York.reismee.nl

Onze derde dag

'Greetings from NY ' Dag 3 : Maandag 1 november

We namen de metro downtown tot Battery Park om er tegen 11 uur een rondleiding te doen op Ground Zero . Niet echt mijn ding maar volgens onze gastvrouw wel eens de moeite waard vooral omdat deels de rondleiding wordt gegeven door overlevenden , ooggetuigen en nabestaanden van de slachtoffers . .Onze groep bestond uit 20 eenheden van verschillende nationaliteiten . Al direct bij de eerste stop voor het hek rond Ground-Zero maakte gids Ann Vanhinne duidelijk dat dit niet een doorsnee rondleiding zou worden. Ze pakte een foto van haar man Bruce. brandweerman bij ladder 10. Een dag later na 9/11 werd Bruce gevonden onder het puin van toren 1 . Ze had haar man laatst gezien op 9/9 . Na een uur namen we van Ann afscheid. Sommigen omhelzen of condoleren haar. „Ik vond het erg ontroerend , het gaf je bezoek een totaal andere lading.'' Na al het WTC-geweld werd het tijd om iets anders.Rond 14.00u vertrokken we naar de federale reserve bank voor een rondleiding. De Federal Reserve Bank of New York stond op mijn verlanglijstje om te bezoeken, mede door de film Die Hard. De FRB staat dan ook nergens op de kaart om te bezoeken, aangezien ze er geen toeristische attractie van willen maken. Er ligt hier namelijk meer goud opgeslagen dan in het bekende Fort Knox. Sterker nog, hier ligt de grootste goudvoorraad ter wereld. De enorme goudvoorraad wordt bewaakt door een heel leger politiemensen. Het exacte aantal wordt wegens veiligheidsredenen niet bekend gemaak Vanzelfsprekend is de veiligheid zeer streng. U mag dan ook geen camera's en rugtassen en dergelijke mee naar binnen nemen.Ook deze rondleiding kon mij bekoren. We hadden nog tijd genoeg om vandaag de High Line te bewandelen . Houd je van parken, bloemen, wandelen en uitzichten? Dan moet je gewoon een bezoek brengen aan het nieuwste stadspark van Manhattan . De Highline is en was een goederenspoorlijn die over 10 th Avenue door West Manhattan slingerde. In juni 2009 werd de eerste fase van het project afgerond. Dat deel, dat loopt van Gansevoort Street tot 20th Street, is nu voor voetgangers toegankelijk. Uiteindelijk moet het park 2,33 kilometer lang worden. Metro nemen naar 14 street & 8 avenue en starten vbij ganzevoort street. Het was een beetje zoeken op de kaart maar kregen onverwacht hulp van vriendelijke New-Yorkers om ons op de goeie weg te zetten.Dit is absoluut een aanrader . Dan onze fietsen gaan regelen voor morgen en brachten dan nog een bezoekje aan Time Square, het drukste kruispunt van de wereld. Weer voldaan terug naar onze b&b .

SY2MORROW

Peter & Ann

Hoi Philippe, fijn dat we op deze manier kunnen meegenieten van jullie reis.
Hier lezen we 'smorgens eerst je blog en dan pas de krant. En idd is High Line Park een heel toffe plek om even te vertoeven. Nog veel plezier in NY en blijf verslagjes schrijven en foto's plaatsen zodat we hier het gevoel hebben om ook een beetje op vakantie te zijn.

Peter & Ann

brenda

hoi hoi, erg leuk om te lezen..ben wat tips aan het pikken van jou en vele anderen. Heb wel een vraag: waar laat je je tassen als je naar de FRD gaat? Hebben ze kluizen daar? En hoelang duurt de tour ongeveer?

Groetjes
Brenda

the Iceman

Oei een late reachtie van mij..sorry
Daar moet je tas achterlaten in een cabin. De tour duurt ongeveer een 45min, naargelang er vragen worden gesteld. Wij waren mee met een klas tieners uit Queens. Er werden toen heelwat vragen gesteld . Dus de tour liep wat uit. Pas mee doen hé anders niet binnen.
mvg
philippe

Brenda

Bedankttttt.wij gaan pas vd zomer dus tijd zat

Gr
brenda